.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اقدام مردانه وزیر زن کابینه

و اعتراضات مردم ناشی از قطع برق بخصوص در مراکز صنعتی تنها به تکذیب آن مبادرت ورزیده، در چند روز گذشته با چالش دیگری به نام آب تهران روبه رو شده است.

به گزارش «فردا» هنوز اعتراضات و انتقادات مصرف کنندگان برق در خصوص خاموش‌های بی‌برنامه در تهران و به‌خصوص صنایع پایان نیافته، موضوع آلوده بودن آب تهران به نیترات نگرانی مردم پایتخت را به همراه آورده است.

در این میان ساده ترین راه مسئولان وزارت نیرو برای رفع نگرانی مردم، روی آوردن به نوعی خاص از استرانژی مدیریت تحت عنوان «مدیریت تکذیب» است که طی آن آلوده بودن آب تهران مانند خاموشی‌های ناگهانی و بدون اطلاع قبلی مناطق مختلف شهر تهران، قویاً تکذیب می‌شود.

بعد از آنکه تنها وزیر زن کابینه یعنی وزیر بهداشت در اقدامی «مردانه» اعلام کرد که میزان نیترات آب تهران از حد مجاز بیشتر است، انتظار می رفت این اقدام شجاعانه یک مسئول و مقام دولتی به عنوان یک هشدار و زنگ خطر، با استقبال مسئولان مربوطه در وزارت نیرو مواجه شود و با همکاری سایر نهادها به چاره اندیشی برای رفع این مشکل و نگرانی مردم پرداخته شود.

اما نامجو وزیر نیرو با تکذیب اظهارات همکار دولتی خود در وزارت بهداشت، تاکید کرد که هیچ گزارشی از الودگی آب تهران دریافت نکرده ایم. این اظهارات وزیر نیرو در حالی بود که در همان روز رئیس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام کرد که آب شهر ری و محله های خانی آباد و نازی آباد آلوده به نیترات است. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم گفت: نیترات آب آشامیدنی منطقه 6 آبفا تهران از حد استاندارد بالاتر است.

دکتر کاظم ندافی افزود: براساس بررسیهای انجام شده توسط وزارت بهداشت، در حال حاضر غلظت نیترات­ در آب آشامیدنی منطقه 6 آبفا تهران که بخش محدودی از جنوب تهران را در برمی­گیرد از حد استاندارد بالاتر است.رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با توجه به این قضیه خانواده هایی که از شیرخشک برای تغذیه کودکان زیر 6 ماه در این منطقه استفاده می­کنند از آب شبکه آبرسانی برای این منظور استفاده نکنند.

سالهاست که فاضلاب شهری تهران وارد آبهای زیرزمینی می شود

سخنان جسورانه وزیر بهداشت فرصتی را فراهم آورد تا برخی حقایق درباره آب تهران بر زبان آید. در همین ارتباط محمد هادی حیدرزاده مشاور شهردار تهران گفت: آلودگی آب تهران بنا به دلایلی سالها بیان نمی شد در حالی که همه می دانستند فقدان شبکه فاضلاب موجب شده تا فاضلاب شهری تهران وارد آبهای زیرزمینی شود.

او با بیان این که تهران در پوشش شبکه فاضلاب شهری جزو 10 کلانشهر آخر دنیاست گفت: با روندی که در حال حاضر پیش می رود، شاید تا 10 سال آینده این شبکه کامل نشود و حل این موضوع نیاز به جذب اعتبارات ملی و همکاریهای بین بخشی دارد.

وی در مورد وجود نیترات در آب تهران با اشاره به جسارت وزیر بهداشت گفت: آلودگی آب تهران بنا به دلایلی سالها بیان نمی شد در حالی که همه می دانستند فقدان شبکه فاضلاب موجب شده تا فاضلاب شهری تهران وارد آبهای زیرزمینی شود. با وجود آسیبهای و تهدیدهای بهداشتی و زیست محیطی به نظر می رسد مهمترین دغدغه و اولین اولویت دولت باید تکمیل شبکه فاضلاب تهران باشد.

مشاور شهردار تهران گفت: فاضلاب جنوب شهر تهران در صورت وقوع زلزله یک تهدید است و باید عواقب ایمنی این موضوع را در مسئله مدیریت بحران زلزله جدی گرفت.

برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر هم با بیان اینکه دلیل اصلی آلودگی آب تهران برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی است گفت: اگر سیستم فاضلاب شهری تکمیل و به سفره های زیرزمینی وارد نشود کیفیت آب تهران بهبود پیدا می کند.

مرتضی طلایی افزود: هم اکنون بخشی از آب تهران از طریق چاهها تامین می شود و اگر سیستم فاضلاب تکمیل شود و این فاضلاب به سیستم آبهای سفره های زیرزمینی وارد نشود طبیعی است که کیفیت آب تهران بهبود پیدا می کند.

وی گفت: باید سد ماملو و سدهای اطراف تهران هر چه سریعتر تکمیل شود تا آب شرب تهران را تامین کنند چرا که به طور طبیعی آلودگیهای مختلفی به سفره های آب زیرزمینی سرایت می کند که منجر به ناسالم شدن آب برداشت شده می شود.

طلایی افزود: با وجود همه اقداماتی که برای سالم سازی آب برداشتی از سفره های زیرزمینی انجام می شود ولی باز نگرانیهایی وجود دارد.

وی در ادامه از آمادگی شورای شهر تهران برای هر گونه همکاری با سازمان آب و بهبود کیفیت آب شرب مصرفی مردم تهران خبر داد. رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز خبر داده که شورای شهر بعد از تعطیلات تابستانی موضوع کیفیت آب شرب تهران را پیگیری می کند.

با این وصف و به رغم تکذیب وزارت نیرو به نظر می رسد مشکل آب تهران جدی است و برای رفع نگرانی های مردم، باید نهادهای مربوط با هم اندیشی و همکاری برای حل این معظل چاره ای اساسی بیاندیشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.